Fertilitetsfremmende fysioterapi

Behandling til både mænd og kvinder

Mojzisova-metoden

Fertilitetsfremmende fysioterapi er en behandlingsform der tager udgangspunkt i Mojzisova-metoden fra Tjekkiet. Mojzisova-metoden består af holdningsøvelser samt afspændende, stabiliserende og mobiliserende øvelser til bækkenet. Metoden har, gennem flere forskellige studier, vist at visse infertile kvinder kan 4 doble deres chance for at opnå en graviditet uden medicinsk fertilitetsbehandling. Behandlingen er også god til at kombinere med fertilitetsbehandling som fx. IVF, ICSI eller inseminationsbehandling. Der arbejdes også med arvævsbehandling, laserterapi, motion, kost og stress. Læs mere om fertilitetsfremmende fysioterapi gennem Mojzisova-metoden her

Arvævsbehandling

Wurn-metoden er en manuel behandlingsform der kan afhjælpe smerter og funktionsnedsættelse i underlivet. Operationer, traumer, infektioner eller strålebehandling kan være årsagen til disse problemer. Kroppens organer skal kunne glide mod hinanden. En infektion eller inflammation skaber et skjold af arvæv som kan nedsætte blodcirkulationen og “klistre” det tilstødende væv sammen. Derved opstår der nedsat bevægelighed mellem organerne.

Arvæv efter et traume eller en operation kan give smerter. Dette skyldes stramt arvæv der giver nedsat bevægelighed og deraf følgende tryk og træk i det omgivende væv. Dermed har blære, livmoderen, æggeledere, æggestokke, nervevæv, tarme og bindevæv dårlige vilkår for at kunne glide mod hinanden. Dette skaber nedsat funktion af underlivets organer.

Ved lidelser som lukkede æggeledere, PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom), endometriose og forhøjet FSH (Follikel Stimulerende Hormon) har arvævsbehandling rigtig god effekt.

Arvævsbehandling kan gøre en stor forskel for funktionen af dit underliv.

Laserbehandling

LLLT (Low Level laser terapi) udsender lave energimængder som kun giver lave temperaturstigninger i det væv der behandles. Dette virker stimulerende på “energifabrikkerne” (mitockondierne) i kroppens celler. Den større mængde energi i cellerne giver bedre blodcirkulation, virker inflammationshæmmende og har en positiv effekt på arvævsbehandling.

Kvinder får med årene nedsat aktivitet i ægcellernes mitokondrier. Derved har æggene mindre energi til at dele sig efter befrugtning og til at vandre frem til livmoderen for at sætte sig fast. Kvinder fra midt i 30érne har dermed lavere befrugtningsrate, højere risiko for at udvikle fostre med kromosomfejl og nedsat implantationsrate.

Hos mænd er sædcellernes evne til at svømme afhængig af at de har nok energi. Her er det igen mængden af energi i sædcellernes mitokondrier der er afgørende. En kombination af livsstilsændringer og laserlysbehandling er god fertilitetsbehandling til mænd. Smerter i nakke-, ryg eller bækken må også behandles. Specielt hvis manden har smerter i bækkenregionen kan det forårsage nedsat sædkvalitet. Alt dette kan øge mandens sædkvalitet og dermed være med til at øge chancen for at opnå graviditet.

PCOS (POLYCYSTISK OVARIE SYNDROM)

PCOS er en hormonel lidelse der rammer ca hver 7. kvinde. Det er den hyppigste enkeltstående årsag til nedsat fertilitet. 75% af normalvægtige kvinder og 95% af overvægtige kvinder med PCOS udvikler insulinresistens. Det giver forhøjet blodsukker som så forstyrrer hypofysens udskillelse af LH (Lutein Hormon) og FSH (Follikel Stimulerende Hormon) og kvindens æg udvikler sig så ikke fuldt ud. Dette giver umodne æg der løsnes i en uregelmæssig cyklus. Disse umodne æg lægger sig på æggestokkene som cyster, deraf navnet Poly Cystisk Ovarie Syndrom. Du er ikke svært infertil fordi du har PCOS. Gennem kost og motion kan du øge dine chancer rigtig meget for at blive gravid.

Der er meget du kan gøre for at optimere din fertilitet, både som mand og som kvinde.

Kontakt mig og hør nærmere om dine muligheder for fertilitetsfremmende fysioterapi.

Spørg mig