Bækken og bækkensmerter

Smerter i dit bækken kan opstå under graviditet eller efter en fødsel.

Når det handler om dit bækken og bækkensmerter kan være svært selv at afgøre om det stammer fra et eller flere af bækkenleddene, bækkenligamenterne, bækkenmusklerne eller bækkenbunden. Derfor vil det være oplagt at du bliver undersøgt og behandlet for dine bækkensmerter hos en fysioterapeut der arbejder med bækkenet.

Graviditet og efterfødsel, bækkensmerter og bækkenløsning

Under en graviditet skal bækkenet kunne give sig og langsomt forberede sig på en fødsel hvor dit bækken skal kunne give sig ekstra meget. Hormonforandringen under en graviditet gør at led og ligamenter bliver bløde. Dette kan give smerter foran i bækkenet ved symfysen og/eller bagtil i SI-leddene (sakro-iliaca-leddene).

Bækkenløsning defineres ved smerter fra både symfysen og de to SI-led. Har du kun smerter foran i bækkenet ved symfysen, så kaldes det symfyseløsning. Det kan også ske at du kun har smerter fra det ene eller begge SI-led. Uanset hvorfra dine smerter kommer, og hvor meget du er plaget af bækkensmerter, er der meget der kan gøres for at afhjælpe disse smerter.

Rectus diastase – belaster dit bækken og kan forårsage bækkensmerter

En graviditet vil helt naturligt give en vægtøgning og dermed belaste dit bækken. Overvægt, generelt, vil også være en belastning for dit bækken og årsag til bækkensmerter. Begge situationer kan give rygsmerter og eventuelt også rectus diastase (delte mavemuskler). Rectus diastase kan dermed også forekomme hos mænd. Rectus diastase opstår når dit bindevæv er udsat for en overbelastning gennem længere tid. Dette kan også give bækkensmerter og andre komplikationer i bækkenet som for eksempel inkontinens, nedsynkning af underlivet, fordøjelsesproblemer og generelt øget tryk i bækkenet og bækkenmuskulaturen.

Bindevævet kan genoptrænes ved hjælp af funktionel træning (træning indbygget i din hverdag). Også kendt som ”smart træning” da træningen består af korrektion af de hverdagsbevægelser du allerede laver. Dermed vil det også være en fordel på lang sigt, da risikoen for tilbagefald vil minimeres.

Empelvic puden mod bækkensmerter

Har du decideret smerter i underlivet, forårsaget af for eksempel bækkenbundssmerter, vaginisme, myoser, arvæv eller menstruationssmerter kan empelvic puden være en god hjælp til selvhjælp. Empelvic puden er en fast lille pude der er formgivet til at skabe et tryk mod bækkenbunden. Når du sidder på puden vil du dermed kunne mærke hvordan din bækkenbund arbejder, spænder op og slapper af. Dermed vil det hjælpe til at du bedre kan mærke og træne din bækkenbund både til at spænde op, men også til at kunne give slip.

Fertilitetsfremmende fysioterapi til bækkenet

Fertilitetsproblemer kan skyldes bækkenproblemer som spændinger og nedsat bevægelighed i bækkenet. Nedsat bevægelighed og arvæv i bækkenet kan medføre nedsat iltning til vævet og dermed nedsat funktion. Dette gælder både mænd og kvinder. Fertilitetsfremmende fysioterapi tager udgangspunkt i Mojzisova-metoden. Mojzisova-metoden består af stabiliserende og mobiliserende øvelser af bækkenet og underlivet samt holdningsøvelser. Derudover bruges arvævsbehandlig (Wurn-metoden), laserlys, samt vejledning om kost, motionsvejledning og stress. Læs mere om Fertilitetsfremmende fysioterapi her.

Send besked
Bækken og bækkensmerter - brug kranio-sakral terapi

Kranio-sakral terapi er en stor hjælp i forbindelse med bækkensmerter.

Se priser
Bestil tid

Kranio-sakral terapi og dit bækken

Kranio-sakral terapi arbejder blandt andet med bevægelighed i bækkenet. Dette er helt essentielt i behandlingen med kranio-sakral terapi. Der arbejdes både med at løsne op for spændinger i led og i bløddele for at den kranio-sakrale væske (cerebro-spinal-væsken) kan flyde optimalt. Kranio-sakral terapi kan være en rigtig god hjælp i forbindelse med graviditet og efterfødsel.

Kranio-sakral terapi er også en stor hjælp i forbindelse med bækkensmerter, hovedpine eller andre smerter der skyldes spændinger i kroppen. Og et rigtig godt supplement til samtaleterapi i forbindelse med for eksempel stress.

Læs mere om Kranio-sakral terapi her.